תוכנית הלימודים חומרי עזר והעשרה מצגות קישורים דפי עבודה מבחנים

תוכנית הלימודים

תוכנית הלימודים דרישות המקצוע שקלול הציונים
 

תוכנית הלימודים

קריאת הספרות מזמינה אותנו לנהל דו-שיח עם החיים , לחשוב על שאלות ערכיות ומוסריות ולזהות קשת של רגשות (כעס, אהבה, צער, אכזבה). אלה מאפשרים לנו, הקוראים , לבדוק את נקודות החיבור בינינו ובין היצירה, להשליך לגבי הקורה בחיינו , לבחון את הגיבורים השונים בדרכי פעולתם, להביע דעתנו לגבי המתרחש ולהציע פרשנויות חומרי עזר והעשרה לנאמר ביצירות.

מטרות הוראת הספרות בבית הספר 1. פיתוח עניין בקריאת ספרות יפה כהתנסות מעשירה ומהנה.
2. הפגשת התלמידים עם יצירות העשויות לעורר בהם מחשבה ומעורבות רגשית .
3. טיפוח יכולת הבנה ופרשנות של טקסטים ספרותיים מסוגים שונים (פתוח התלמידים כקוראים עצמאיים)
4. פיתוח יכולת להבין ולשפוט עמדות המושמעות ביצירות בנושאים חברתיים, לאומיים וכלל אנושיים.
5. העשרה לשונית – הרחבת שליטת התלמידים בשפה העברית, שיפור כושריהם הלשוניים בכתב ובע"פ.
6. הרחבת אופקים, והרחבת ההשכלה והדעת באמצעות מפגש עם מגוון דמויות ומצבים מתקופות ותרבויות שונים.
7. חיזוק זיקת התלמידים לארץ ולמורשת התרבותית והלאומית.

כיתות ז' בפתיחת השנה לקראת החגים נלמד הסיפור "סליחה" / לאה נאור.
סיפורים עממים בנושאי צדק ומשפט, פתאים ופיקחים . בלדות , סיפורים קצרים של סופרים עבריים וזרים ,שירים של משוררים בני זמננו (נורית זרחי, יהונתן גפן, אסתר ראם).

התלמידים נדרשים לקרוא שני ספרי קריאה (ספרים של עמי גדליה, ודבורה עומר),
להגיש יומני קריאה ולהבחן עליהם.

במהלך השנה יכתבו התלמידים יומן מסע על פי נושא כללי, לדוגמא: חברות בכיתת ז'.
כמו כן יערך יום ספרות – קריאה כללית בנושא השואה. ביום זה כל תלמיד מציג את הספר אותו קרא בדרך בה הוא בוחר.
התלמידים יעשו עבודות יצירתיות בנושאים שונים שנלמדו בכיתה, לדוגמא : המחזה, משפט לדמות, כתיבה יצירתית, חיבור שיר, סרט, כתיבת סאטירה או ניתוח סאטירה שלא נלמדה.

מחגי תשרי:

  1. אתרוגו של אותו צדיק/עגנון
  2. אלמליח/ נתן יונתן

הסיפור העממי:

  1. חוקי הסיפור העממי (אולריק)
  2. מהו רווח יקר
  3. מסע העני שחיפש את מזלו
  4. המקום שבו אין מתים לעולם.
  5. הפקדון/י.ל.פרץ

הסיפור הקצר:

  1. מאפייני הסיפור הקצר
  2. מבנה הסיפור הקצר

סיפור עברי קצר:

1.      התסריט הראשון של סבק / בנימין טנא

2.      בעיני ילד / שלום עליכם

3.      בשל תפוחים / יהודה בורלא

4.      תמונות מבית הספר העממי / אמנון שמוש

5.      נקמתו של סבל / יהושע בר יוסף

6.      מעשה העז / עגנון – חובה

*להוריד סיפור אחד לא של עגנון.

סיפור עברי מתורגם:

1.      מקץ עשרים שנה/ או הנרי

2.      משהו חמוד מאוד הולך לקרות בכפר הזה/ גבריאל גארסייה מרקס

3.      עץ הדובדבן השבור/ ג'סי סטיוארט

4.      התספורת/ ויליאם סארויאן

5.      ברנש מסוכן מאוד/ דיימון ראניון עץ התפוח/ קתרין מנספילד

בלדות :

מאפייני הבלדה

בלדות סקוטיות:

1.      שלושה בני עורב

2.      לורד רנדל

3.      אדוארד אדוארד

בלדה עברית:

בת הרב ואמה/ טשרנחובסקי

שירה:

שירת רחל :

ואולי לא היו הדברים, בגני נטעתיך, צבעים

* שיר אחד 

תרזה יפה/ ביאליק- חובה

  1. יש פרחים/נתן יונתן
  2. זה לא הים/ לאה  גולדברג
  3. עלבון/ יונתן רטוש
  4. מרגרט אן/ נורית זרחי
  5. בגניבה/ נורית זרחי

* להוריד שיר אחד של נורית זרחי

 שואה וגבורה:

  1. הפרפר/ פוול פרימן
  2. משחק עם מפתח / אידה פינק
  3. קטעים מיומנה של אנה פרנק
  4. מול הראי / אידה פינק

המאבק והזכרון:

  1. אני מצמצמת את גבולותי/ רעיה הרניק
  2. נושאת אותך כמו נר דולק/ רעיה הרניק
  3. אחי  אחי – פרקים מהספר/ רעיה הרניק

כל תלמיד יגיש שני יומני מסע קריאה. אחד של דורית אורגד או נאווה סמל ואחד לפי בחירתו ובאישור המורה.

ספרי לימוד:

  • מגוון
  • פשוט ספרות – כיתת תקשוב

חלוקת החומר למחציות:

מחצית א'- הסיפור העממי, הסיפור הקצר.

מחצית ב'-בלדות, שירה, שואה וגבורה, המאבק והזיכרון.

  • מבחן משווה מחצית א' יהיה בנושא סיפור עממי. הוא יכיל בתוכו אנסין, שבו יצטרך התלמיד ליישם את מאפייני הסיפור הקצר,וחומר שוטף שנלמד בכיתה.
  • מבחן מסכם מחצית א' יהיה בנושא הסיפור הקצר.
  • המבחן הראשון יהיה משווה והשני מסכם.
  • חלוקת החומר וסדר לימודו במחצית  ב' ייקבע מאוחר יותר לקראת מחצית ב'.
  • בתחילת מחצית ב' ישנה תוכנית  לקיים בוקר משותף לכל השכבה בנושא- שירת רחל. המורות תתבקשנה לעזור בארגונו. בשלב הראשון הן מתבקשות לאתר תלמידים מוכשרים בשירה, ריקוד והקראה ולהפנותם אל אוסנת גרשון.

> חזור למעלה

דרישות המקצוע

עבודת כיתה-  עמידה במטלות במסגרת הלימוד בכיתה, הבאת ציוד באופן קבוע וסדיר לשיעורים.

שיעורי בית- כל מורה יבדוק באופן מסודר שיעורי בית לפחות שלוש פעמים במחצית ויתן על כך ציונים, שאותם ישקלל לציון אחד כולל בסיום כל מחצית.

> חזור למעלה

שקלול הציונים

מחצית א':
שני מבחנים – משווה- 20%, מסכם- 20%, שני בחנים- 20%, יומן מסע קריאה- 20%,  שיעורי בית-10%, עבודת כיתה- 10%

מחצית ב':
שני מבחנים משווה-30%, מסכם-20%, שלושה בחנים- 30%, שיעורי בית-10%,  עבודת כיתה- 10%

> חזור למעלה